Obduktionsdag

Har vart hos farmor i helgen, sett på film, promenerat, hjälpt till med vävstolen och bara tagit det lugnt. Kom till Karlstad igår men det blev inget jobb, så försökte städa inför lördag då det blir sexparty:)
Åkte med Tobbe och handlade på Maxi, så nu är frysen full:)
På kvällen blev det Desperate hos Cissi, och massa tjejsnack:)

Idag har vi varit på obduktion. Obduktionsrummet ligger i källaren och är väldigt kallt. Vi fick byta om till gröna, väldigt för stora, kläder, munskydd, hårskydd, skor, förkläde och handskar. Sedan var det ett stort, kallt rum med fyra obduktionsbord, på det längst bort låg en avliden person. Vis mög oss sakta fram och tittade på hur en död människa ser ut. Vi fick känna hur likstelhet känns, och sedan förklarade obducenten hur det skulle gå till.

Vi ställde oss i en ring runt och sedan gjorde han ett snitt längs hela magen och bände upp. Sedan visade han alla organ och revbenen. Dessa klippte han av med en tång och tog bort dem. Det krasande ljudet dröjer innan jag glömmer. Blir inge knäckebröd på ett bra tag iaf! Sedan plockade han ut alla organen och la dem på en diskbänk. Lukten var inte den härligaste och alla försökte andas med munnen så gott vi kunde med munskydden.

När det var tomt i buken sa han att det var dags för hjärnan, då gick några ut. Han skärde ett snitt i huden och sågade sen skallbenet och plockade ut hjärnan. Den hamnade också på diskbänken.

Sedan var det dags för dissektion av alla organ. Vi fick känna och klämma lite, levern hade samma konsitens som min ungnsstekta falukorv som jag försökt äta nu. Ska nog laga soppa i stället.

Ja det var en intressant dag och vi lärde oss mycket, men det var läskigt! Åkte hem när vi slutat och sov några timmar, men vad drömde jag om? Jo en död människa..

Nej nu ska jag försöka koppla bort det med att städa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback